1. HOME
  2. 学部・大学院
  3. 国際文化学部

英語で開講する科目

 日本人学生と留学生が、ともに英語で学ぶ授業で、ネィティブの教員と日本人教員が授業を行います。これから留学を考えている人、留学から帰国し英語を維持したい人、キャンパスにいながら留学体験をしてみたい人にお勧めで、授業を受けた学生からは大満足というコメントが寄せられています。
 まずは、担当教員に相談してみてください。

何を、どんなふうに学ぶの?

 英語圏からの交換留学生(アメリカ、カナダ、フィンランド、スペイン)や英語の得意な東アジアからの交換留学生(中国、韓国)と、英語で授業を受けてみたい日本人学生が少人数で学ぶクラスです。授業はすべて英語で行われます。事前準備としてのテキストの読解、講義、討論、英語でのレポート提出等のハードルは高いけれど、英語の中に身を置くことで「慣れること」「度胸がつくこと」「助け合うこと」によって、英語で物事が進むのが当たり前という感覚が身についていきます。

「あなた」の参加を期待します

 留学生は、日本人学生の視点をとても大切にしています。本や講義で知った内容を、日本人学生の視点で確かめることで、留学生の学びは深くなります。最初は時間がかかりますが、自分の意見や見解を説明しようという努力を続ければ、次第に英語で学習するコツがつかめるようになります。教室の中で小さな国際社会を体験することが、より大きな世界への窓を開くことにつながります。

履修者の声

「国際理解b」を履修した学生の声を紹介します。

  • 英語を伸ばすつもりでこの大学に入ったので、英語の授業をどうしても受けてみたかった。最初は、先生の話す英語も、留学生の会話も聞き取ることができなかった。しかし、グループワークやクイズ作成といった作業を通して、楽しく学ぶことができた。山口の文化交流で取り扱われた題材は、留学生だけでなく、日本人学生にとっても新しい事実ばかりだった。(1年生)
  • Through this class “Yamaguchi and the World”, I have found a wonderful history of Yamaguchi. By talking with overseas students, I think that I broadened my horizons of the world. I wish to take an advantage of these experiences. (1年生、日本人学生)
  • 最初は英語の授業についていけず、留学生が私たちに日本語で話しかけてくれたりもして、6年間も英語を勉強してきたのにと自分が恥ずかしくなった。しかし、だんだん英語にも慣れてきて、大学に入るときに、「英語を勉強したい、外国の学生と仲良くなりたい」と書いたのを思い出した。この授業を取ったおかげで、初心を思い出した。(1年生)
  • I talked with my Japanese friends who went to study tour together about the future, dreams. Also I got a good opportunity of talking a lot with foreign students. I asked many questions to them, "what do you want to be in the future, why did you come to Japan, how about the Japanese life? …." All the Canadian students could speak 3 languages. They can speak English, French and Japanese fluently. Also, a Chinese foreign student could speak Chinese, English, and Japanese. Their ages are not so different from ours. They are very cool. I felt, at the same time, that I myself is not making an effort as much as them.(1年生、日本人学生)
  • Through lectures, I learned about both a war and a peace. I watched DVD describing the war in English, and the best of all, we had a discussion about the war between the Japanese students and overseas students from North America. Although I could not say well in English, it was very precious time for me because usually we do not have an opportunity to discuss about the war. (2年生、日本人学生)
  • I very much enjoyed visiting the museums. I think that the idea of each team preparing quizzes for other students visiting their assigned museums was a good idea. It made us want to look for the answers and grow our knowledge on the subject instead of just roaming inside the museums. I also enjoyed the work I have done with my teammates Shizuka and Kanae. We had a great time working together on the quiz, the pamphlet, and the presentation. They were great team members and I think we achived great things with our teamwork. When you think of it, the cultural exchanges between Japan and the West that started with people like Yoshida Shoin and his students the Choshu Five are still flowing down through us today with such team projects. This class was a great learning experience.(留学生)
  • Similar to the Japanese culture class taken last semester, this class “Yamaguchi and the World” offered a great opportunity to learn more about the prefecture of Yamaguchi. I thought that this class connected well with the previous Japanese culture class and permitted me to understand more the previous content learned in the class. Another interesting aspect of this part of the course was the team discussion related to a movie on Japan in the World War Ⅱ. I really found this interesting since it permitted us “non-Japanese” to hear the opinion and understand the opinion of a Japanese person on World War Ⅱ. The part on the immigration of Japanese to Hawaii was also of great use since it really connected with the trip to Oshima. It was intriguing to learn about the lifestyle of the Japanese immigrant in Hawaii. Furthermore, learning about the making of the relations between Oshima and Hawaii was useful to understand the great influence of Hawaiian culture on the island of Oshima. (留学生)

▲ページトップへ

  • グローバル人材育成推進事業
  • 大学パンフレット
  • YPU@ほーむ
  • Twitter
  • Facebook
  • LINE@
  • YouTube